HONDAS MÅL: NUL TRAFIKULYKKER I 2050

  • 0
  • januar 5, 2022
nul-trafikulykker.png

Hvis du kører en Honda bil eller motorcykel, kommer du ikke ud for nogen trafikulykker. Det er Hondas ambitiøse mål i 2050.

SE NÆRMESTE FORHANDLER

20. DECEMBER 2021


Honda har to hovedstrategier for at opnå nul trafikulykker i 2050. Det handler dels om at skabe sikkerhedsfunktioner og systemer, der understøtter den enkelte bilist, og dels handler det om at udvikle teknologi, der sikrer, at alle, der bruger en vej, kan kommunikere med hinanden.

Hvis vi starter med den første del, tager Honda hele tiden nye skridt. Med Honda SENSING 360, som du kan læse mere om i en anden artikel i dette nyhedsbrev, har Honda løst mysteriet med den blinde vinkel, altså når føreren ikke ser køretøjet eller fodgængeren, der står skråt bagved bilen. Ved hjælp af kameraer og radarenheder placeret i alle bilens hjørner er der ikke længere en blind vinkel – alle vinkler er dækket, så du som chauffør kan se overalt omkring bilen. Teknologien vil blive introduceret på alle bilmodeller på alle markeder i 2030. Honda vil også udvikle sikkerhedsteknologier til motorcykler og fortsætte med at udvikle de avancerede førerassistentsystemer, der allerede findes.

AI hjælper føreren
Honda vil bruge kunstig intelligens (AI) for at tilpasse sikkerheden. AI bruges til at opdage risici ved kørsel og til at tilpasse hjælp, der afhænger af trafiksituationen og hvem der kører gennem analyse af, hvordan chaufføren normalt håndterer bilen. I en undersøgelse ser Hondas forskere blandt andet på, hvordan hjernen fungerer, når det kommer til risikovillighed. En af de funktioner, der udvikles på, er at være med til at mindske førerens træthed, for eksempel at sædet vibrerer, hvis man er træt.

I stedet for at hjælpe, når ulykken sker, skulle de AI-understøttede førerværktøjer både sikre at holde føreren væk fra risici, men også minimere antallet af fejl begået af mennesker, hvilket tegner sig for mere end 90 procent af alle trafikulykker. De underliggende teknologier vil blive udviklet i løbet af første halvdel af 2020’erne, mens de praktiske applikationer vil blive udviklet i løbet af anden halvdel af 2020’erne.

Undgå potentielle farer
Anden del af strategien handler om at forbinde alle “vejbrugere” gennem telekommunikation. Dette system bør forstå miljøet og situationen for hver enkelt fører eller fodgænger. Systemet beregner, hvor potentielle risici er, og kommunikerer det til de involverede, før der sker noget alvorligt. Oplysningerne skal komme fra alle vejkameraer, kameraer der er i biler, mobiltelefoner osv., samlet på en server, hvor al data analyseres og danner grundlag for en virtuel kopi af trafikmiljøet. Systemet vil derefter kommunikere med alle brugere og tilskynde til forskellige handlinger, så ulykker kan undgås.

Det ville da være rart, hvis vi ikke skulle bekymre os om trafikulykker!

Se nærmeste forhandler